Tuesday, December 21, 2021

Afrodites saker gresk mytologi gift club dating

Afrodites saker gresk mytologi gift club dating



Denne planen slo imidlertid tilbake, og gudene plaget Hefaistos for å ha latt denne affæren skje, afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating. Imidlertid deformerte lynet bare foten hans og han var halt resten av livet. Etter å ha blitt forelsket, forsømte Hippomenes en skikkelig hyllest til Afrodite for hennes hjelp, så hun gjorde dem gale av begjær mens de bodde i et tempel i Kybele. I Athen ble Afrodisia feiret på den fjerde dagen i måneden Hekatombaion til ære for Afrodites rolle i foreningen av Attika. En mannlig versjon av Afrodite kjent som Afroditus ble tilbedt i byen Amathus på Kypros. Afrodite ble født da den promordiale himmelguden Uranus ble kastrert, drept og styrtet av sønnen Cronus.





Siste innlegg



Da Zevs trengte et problem løst, tilbød han ekteskap med Afrodite som en belønning. Dessverre var vinneren den guden ingen av dem forventet eller ønsket, afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating.


Afrodite var forelsket i Ares, men ble gitt i ekteskap med Hefaistos. Den lamme smeden var en dårlig match for skjønnhetsgudinnen, og ekteskapet fikk snart problemer.


Da Afrodite fortsatte sitt kjærlighetsforhold til Ares, tok Hefaistos dem på fersk gjerning og sørget for at hele pantheonet kunne le av dem. Ekteskapet endte i ydmykelse og hån for gudinnen, men det ble en lykkelig slutt til slutt, afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating. Hefaistos gjorde en mye bedre match med sin andre kone, og Afrodite og Ares var endelig i stand til å være sammen for godt.


Den inneholdt også leksjoner for mennene i Hellas om hvilken type kvinne og mann laget for en god ektefelle. Afrodite var en datter av Uranusborn fra havskum da titanene styrtet faren deres, afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating.


Da olympierne tok makten ble hun akseptert, og i farens fravær ble hun brakt under Zevs herredømme. Gudenes konge samlet olympierne for å diskutere ekteskapet til Afrodite. Som både en konge og hennes farsfigur, hadde Zevs myndighet til å arrangere ekteskapet hennes og bestemte at det var på tide at Afrodite fikk en mann.


Den viktigste utfordreren for rollen var krigsguden Ares. Selv om de virket som en usannsynlig match, afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating var velkjent at de to var dypt tiltrukket av hverandre. Møtet ble imidlertid avbrutt da Hera fant seg ute av stand til å flytte fra tronen. Setet hadde vært en gave fra hennes eksil-sønn, Hefaistos, og da hun satt i det hadde hun blitt innhyllet i ubrytelige bånd.


Ingen av gudene som var til stede kunne bryte festene, og Zevs erklærte at Hefaistos måtte føres frem for ham for å frigjøre moren sin og svare for trikset hans. Selvfølgelig ble det antatt at Ares lett ville kunne underkue sin bror. Hefaistos var halt og Ares var trygg på at han kunne kjempe mot ham. Han ble drevet av med en spray av smeltet metall og returnerte til Olympus i nederlag.


Dionysus prøvde en annen taktikk. Han henvendte seg til Hefaistos med gaver av vin, og når smeden var passende beruset, foreslo han en plan som var mye gunstigere enn å bli ført foran Zevs i lenker. Zevs ble overrasket da Hefaistos villig løslot Hera, men enda mer overrasket da han krevde sin belønning.


Som den som hadde ført seg frem for Zevs, hadde han rett til å gifte seg med Afrodite. Zevs var herskeren over alle lover, og han kunne ikke argumentere for at Hefaistos under betingelsene han hadde satt, faktisk hadde krav på Afrodite. Skjønnhetsgudinnen var gift med en gud som var blitt utvist fra Olympen pga afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating ble deformert.


Afrodite var forutsigbart misfornøyd med denne ordningen. Misfornøyd med ekteskapet fortsatte hun sin affære med Ares. Prøvene deres forble ikke en hemmelighet lenge. Til slutt fortalte Helios, som så alt som skjedde på jorden og Olympus fra sin posisjon på himmelen, til Hefaistos hva som skjedde. Smeden benyttet seg av de uknuselige lenkene sine igjen, og laget et fint nett til å henge over sengen han delte med sin kone.


Han la fellen sin og fortalte Afrodite at han tok en tur for å besøke jorden. Så snart han dro, sendte Afrodite beskjed til kjæresten sin. Ares ankom palasset til Hefaistos på et øyeblikk. Da paret gikk til sengs sammen, ble fellen Hephaestus satt ut. Det uknuselige nettet falt på dem og fanget dem på plass. Ikke bare fanget Hefaistos Ares og Afrodite i sengen sammen, han bestemte seg for å fremme deres ydmykelse ved å kalle resten av olympierne for å komme og se dem.


Gudinnene holdt seg rolig unna, men mange av gudene kom for å se skuespillet. Poseidon alene forbarmet seg over Afrodite og ba om nåde for Ares. De ble løslatt og hver trakk seg tilbake i skjul for å unngå forlegenhet.


Hefaistos og Afrodite skilte lag. Han inngikk et annet ekteskap med Aglaea, en av nådene, og var etter alt å dømme mye lykkeligere med sin nye kone. Ares og Afrodite så ut til å ha fortsatt forholdet, selv om det ikke var klart om de ble ansett som gift. De fikk mange barn sammen og ble ofte vist sammen, for eksempel da de kjempet på samme side i den trojanske krigen.


Afrodite var et eksempel på en gammel fruktbarhetsgudinne-arketype. I motsetning til Hera, Demeteror Gaia, var Afrodite preget av attraktivitet og den fysiske forplantningshandlingen. Det er sannsynlig at historien om ekteskapet hennes med Hefaistos oppsto fra eldre folklore. Hun ble drevet av lyst og nytelse, ikke lojalitet eller ekteskapsløfter.


Ekteskap i gresk kultur, spesielt blant overklassen, ble ofte arrangert uten hensyn til følelsene til paret, spesielt bruden. Fornuftsekteskap eller for politisk vinning hadde lite med kjærlighet eller tiltrekning å gjøre.


Afrodite ble selv satt inn i et slikt ekteskap. Mens den ideelle greske kvinnen ville ha vært trofast mot mannen sin, valgte imidlertid Afrodite å følge hennes domene for kjærlighet og begjær. Dette ville vært et alternativ for menn i den greske verden, men ikke for kvinner, afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating. Faktisk behandler flere tekster spørsmålet om utenomekteskapelige forhold av afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating som et spørsmål om faktum snarere enn en eksepsjonell eller uhyggelig hendelse.


Som gjenstand for det mannlige blikket hadde Afrodite alle egenskapene en gresk mann ville ha ønsket seg hos en elskerinne. Historien om ekteskapet hennes viste imidlertid at skjønnhet kan være en negativ egenskap hos en kone, da det i den greske tankegangen ville gjøre henne mer sannsynlig å være utro mot mannen sin.


Greske myter omtalte ofte krigsguden i forlegenhet eller nederlag som en måte å minimere hans makt og dermed hans trussel. Først blir han drevet bort av en halt smed, deretter blir han tatt i en kompromitterende situasjon og latterliggjort offentlig. Ved å få krigsguden overgått av den mest fysisk ufullkomne guden, fortsetter historien tradisjonen med å gjøre Ares mindre skremmende.


Grekerne verdsatte perfeksjon og attraktivitet, både i sine guder og i mennesker. Hefaistos var blitt kastet fra Olympus fordi hans fysiske ufullkommenheter reflekterte dårlig på hele det guddommelige fellesskapet av guder. I gresk kultur ville en deformert og svikefull mann vært helt uverdig til å gifte seg med en så stor skjønnhet. Så mye som historien tjener som en fordømmelse av de ulovlige og umoralske handlingene til Afrodite og Ares, fungerer den også som en advarsel til menn, som Hefaistos, som ville prøve å gifte seg for langt over stasjonen deres.


Zevs hadde til hensikt at Hefaistos skulle bringes i fangenskap, men ved å vende seg til Hefaistos, etter lovens bokstav om ikke ånden, ble afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating å kreve Afrodite som sin kone.


Afrodite hadde imidlertid ønsket at Ares skulle vinne konkurransen. Selv om hun var gift, fortsatte hun henne afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating med ham.


De ble fanget av Hefaistos etter at han fikk vite om forsøkene deres fra Helios. Han fanget dem ikke bare under et uknuselig nett mens de var i seng sammen, men inviterte de andre gudene til Olympus til å være vitne til deres ydmykelse.


I historier satt etter at hun var konsort, om ikke kona, til Ares i stedet. Ekteskapet til Afrodite kan ha tjent til å forene motstridende myter om gudinnen. Hvis to tradisjoner var forskjellige med hensyn til ekteskapet hennes, kunne de forklares ved at hun skulle skilles fra sin første ektemann for en annen. Afrodite var den ideelle kvinnen på mange måter, men historien viser at hun var et dårlig valg av kone. Kjærlighet og tiltrekning var ikke nødvendig i de arrangerte ekteskapene i den antikke verden, og det var en advarsel om at en ettertraktet kone kunne føre til problemer i stedet for lykke.


Historien gjør det et poeng å ydmyke Ares ved flere anledninger. Selv i en legende der han er elsket, var det å få Ares overmannet og ydmyket et viktig motiv i gresk mytologi for symbolsk å redusere krigstrusselen. Til slutt reflekterer historien dårlig på Hefaistos også. Ved å bruke svik for å gifte seg med en kvinne han var uverdig, afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating, det var en antydning om at han brakte ulykken over seg selv.


Mitt navn er Mike og så lenge jeg kan huske for lenge! Jeg har vært forelsket i alt relatert til mytologi.


Jeg er eier og sjefforsker på dette nettstedet. Arbeidet mitt har også blitt publisert på Buzzfeed og sist i magasinet Time. Lik og del denne artikkelen hvis du synes den var nyttig. Afrodites saker gresk mytologi gift club dating Oss Hjem Møt teamet Personvernerklæring Vilkår og betingelser. Ta kontakt med oss. Hecate greske gudinnen for hekseri: Den komplette guiden.


Hva var Hamadryadene i gresk mytologi? Hades og Persephone-historien. Var Griffin en fugl fra gresk mytologi? LES NESTE:. Fortsett å lese. Du kan også like Beslektede emner: gresk. Mike Greenberg, PhD Mitt navn er Mike og for as afrodites saker gresk mytologi gift klubb dating som jeg kan huske for lenge!


Mer på gresk. Greek Thero: The Beastly Nymph Av Mike Greenberg, PhD 3. mai, Greek Who Was Nomia in Greek Mythology? Av Mike Greenberg, PhD 3. mai, Connect With Us. Til toppen.





100 helt gratis datingsider i finland



Afrodite giftet seg med Hefaistos, eller rettere sagt Afrodite var gift med Hefaistos for å bringe fred til sine kranglende friere. En rekke av de andre olympiske gudene, inkludert Poseidon, Ares og Hermes, håpet alle å gifte seg med Afrodite. Til slutt, for å bringe fred, bestemte Hera at Afrodite skulle gifte seg med sønnen Hephaistos. I en annen versjon av myten sitter Hera fast i en magisk stol. Afrodite går med på å gifte seg med den som er i stand til å frigjøre Hera fra stolen.


Fordi Hefaistos opprinnelig bygde stolen, vender han tilbake til Mt. Olympus og giftet seg med Afrodite. De olympiske gudene er på en eller annen måte relatert til Zevs. Det være seg hans bror, søster, sønn eller datter. Alle unntatt Afrodite. Afrodite ble født da den promordiale himmelguden Uranus ble kastrert, drept og styrtet av sønnen Cronus.


Historien forteller at de avkuttede kjønnsorganene falt i havet og fra skummet fra kjønnsorganene ble Afrodite født. Dette gjør Afrodite ganske unik i den olympiske gudepantheon. Afrodite var en virkelig naturlig skjønnhet, med et godt utseende som konkurrerte med noen av gudene eller dødelige. Da hun først ankom Mt. Olympus hun fanget oppmerksomheten til mange av de andre gudene. Poseidon, som allerede var gift, ble imponert over hennes sjarm og skjønnhet. Sønnene til Zevs, Ares og Hermes ville kjempe og argumentere for hennes oppmerksomhet.


Til og med Zevs, som var gift med Hera, ble forført av Afrodite. Ankomsten av den truede med å forårsake stor splid blant gudene da de konkurrerte om hennes hånd i ekteskapet.


Hun tenkte seg om en stund og kom til slutt med en plan. Så langt hadde hennes andre sønn Hephaestus blitt fullstendig oversett som en potensiell frier for Afrodite. Han var krøpling ved fødselen og sies å være veldig stygg. For Hera var han den ideelle kandidaten. Hvem er bedre til å spre kaoset, enn den som minst ønsket, eller i det minste forventet å være ektemann.


For denne historien må du gå tilbake til fødselen til Hefaistos. Hefaistos var sønn av Zevs og Hera, men da han ble født hadde han et deformert ben. Hera var så avsky for barnet sitt at hun kastet ham fra Olympus-fjellet i havet. Han ble funnet av Thetis, en sjønymfe og oppdratt i hemmelighet av henne i en hule. Ikke den beste starten for den unge guden. Hefaistos vokste til en sterk ung mann, og lærte seg håndverkskunsten. Han kunne produsere mange magiske og fantastiske verk og stykker. Han laget våpen, rustninger, han laget til og med de første kvinnene til Pandora.


Men uten å glemme hvordan han ble behandlet av moren sin, ga Hefaistos en veldig spesiell gave til henne. En vakker trone. Han sendte tronen til Hera på Mt. Hun elsket gaven, men da hun satte seg på tronen fant hun ut at hun ikke kunne reise seg igjen. Hun satt fast i stolen. Hun og mange av hennes medguder gjorde mange forsøk på å få henne ut, men de hadde ingen hell. De måtte snakke med Hefaistos for å frigjøre henne.


Hefaistos nektet imidlertid å hjelpe. På dette tidspunktet sa Afrodite opp og sa at den som kunne få Hephaistos til å frigjøre Hera fra stolen, ville ha hennes hånd i ekteskapet. Ares, Afrodites foretrukket frier, beleiret Hefaistos i sin vulkansmie. Men etter mye anstrengelse og kamp klarte han ikke å overvinne sin bror Hefaistos. Deimos trans. Suda On Line bysantinsk gresk leksikon C10th A.


Da Ares prøvde å hente Hephaistos til Olympos for å frigjøre Hera fra tronen, var premien for dette arbeidet hånden til Afrodite i ekteskapet, som Hephaistos gjorde krav på for seg selv. På Francois-vasen C6th BC Athenian Black Figure er Hera avbildet fanget på tronen med hendene løftet hjelpeløst, mens Ares, som har mislyktes, sitter i en ydmyk positur med Athena og ser hånlig på ham.


I mellomtiden går Dionysos inn og leder muldyret som Hephaistos sitter på, til Afrodite som står og venter som ekteskapets pris. Apollonius Rhodius, Argonautica 3. Rieu greske epos C3rd B. De [Hera og Athene] gikk inn på gårdsplassen og stoppet under verandaen til rommet hvor gudinnen sov med sin herre og herre. Apollonius Rhodius, Argonautica 1. Hun ønsket å glede Hephaistos, den store kunstmannen, og redde øya hans Lemnos fra å mangle menn igjen.


Hele byen [Lemnos] var i live med dans og bankett. Duften av brennoffer fylte luften; og av alle de udødelige var det Heras strålende sønn Hephaistos og Kypris [Aphrodite] selv som deres sanger og ofre var designet for å behage.


Virgil, Aeneid 8. Day-Lewis Roman-epos C1st B. snakket med mannen hennes, Volcanos [Hephaistos], mens de lå i sitt gyldne sengekammer og pustet inn i ordene all hennes guddommelige tillokkelse [overtalte ham til å smi rustning for sønnen Aeneas i Latium]. Siden vulkaner [Hephaistos] ikke fulgte opp med en gang, omfavnet gudinnen ham mykt i snødrivarmer og kjærtegnet ham her og der.


Plutselig fanget han den kjente gnisten og kjente den gamle varmen fosse inn i margen hans, løpe rett gjennom kroppen og smelte ham; Akkurat som det ofte skjer, starter et tordenskrald en flammende rive som stiger over den mørke skyen, en dirrende ildstrim. Fornøyd med listene hennes og klar over hennes skjønnhet, kunne Venus [Aphrodite] føle at de trer i kraft. Volcanus [Hephaistos], i kjærlighetens udødelige trell [innvilget hennes forespørsler]. Slik sa han at han ga sin kone den kjærligheten han ønsket å gi henne; så sank han i beroligende søvn, slappet av på brystet hennes.


Ares hadde tilbudt mange gaver til den kransede guddommeligheten og dekket med skam på ektesengen til Lord Hephaistos. Men solguden Helios hadde sett dem i sansen og skyndte seg bort for å fortelle det til Hephaistos; for ham var nyheten bitter som galle, og han tok seg til sin smie, grublende hevn. Han la den store ambolten på basen og satte seg til å smi lenker som ikke kunne brytes eller rives i stykker, og ble laget for å binde elskere fast.


Slik var grepet han gjorde i sin harme mot Ares, og etter å ha gjort det, gikk han til rommet hvor sengen hans lå; rundt sengestolpene slapp han lenkene, mens andre i overflod hang fra takbjelkene, lysere og usynlige for de salige gudene selv, så utspekulert hadde håndverket vært.


Da snaren rundt sengen var ferdig, gjorde han som om han ville reise til Lemnos, den hyggelige byen, som han elsket mer enn noe sted på jorden. Ares, guden for de gylne tøylene, var ingen blind iakttaker.


Da han hadde sett Hephaistos gå, nærmet han seg selv den store håndverkerens bolig og lengtet etter kjærligheten til Kytherea [Aphrodtie]. Når det gjelder henne, hadde hun nettopp kommet tilbake fra palasset til den mektige Zeus faren, og satte seg ned i huset da Ares kom inn i det. Hephaistos er ikke lenger her; nå, tror jeg, han har tatt veien til Lemnos, for å besøke de ubøyelige sintinerne.


Så de gikk til sengen og la seg der, men de listige lenkene av listig polyphron Hephaistos omsluttet dem, og de kunne verken heve lemmene eller flytte dem i det hele tatt; så de så sannheten når det ikke var noen flukt. I mellomtiden nærmet den lamme håndverkerguden periklytos Amphigueeis seg; han hadde vendt seg tilbake til landet Lemnos, siden solguden Helios hadde fortalt ham alt. Afrodite hadde Zevs som far; fordi jeg er halt, sluttet hun aldri å gjøre meg forargelse og gi henne kjærlighet til destruktive Ares, siden han er kjekk og solid og jeg er en krøpling fra min fødsel; men for det har mine to foreldre skylden, ingen andre i det hele tatt, og jeg skulle ønske de aldri hadde født meg.


Du vil se paret elskere nå mens de ligger omfavnende i sengen min; synet av dem gjør meg kvalm i hjertet. Likevel tviler jeg på deres ønske om å hvile der lenger, glade som de er. De vil snart ikke ønske sin holdning der; men mine listige lenker skal holde dem begge fast til hennes far Zevs har gitt meg tilbake alle forlovelsesgavene jeg har gitt ham for hans hensynsløse datter; skjønnhet hun har, men ingen følelse av skam.


Poseidon Jordbæreren kom, og Hermes den mektige løperen og Lord Apollon som skyter langveisfra; men gudinnene, hver og en av dem, holdt seg innenfor dører til stor skam. Så da sto de gavmilde gudene ved inngangen. For Poseidon var det ingen latter; han fortsatte å bønnfalle mestersmeden Hephaistos i håp om at han ville la Ares gå.


Løfter for tillitsløse folk er tillitsløse løfter. Hvis Ares skulle gå sin vei, fri for både lenker og gjeld, hva da? Kan jeg lenke deg i nærvær av alle gudene. Ulenket dermed var de elskende opp og av med en gang; Ares dro til Thrake, og latterelskeren Afrodite til Pafos i Kypros. Platon, republikk b trans. Shorey Den greske filosofen C4th B. for lidenskap]. Quintus Smyrnaeus, Trojas fall Athenaeus, Deipnosophistae 1.


Gullick gresk retoriker C2nd to 3rd A. Philostratus, livet til Apollonius av Tyana 7. Conybeare gresk biografi C1st to 2nd A. og fortelle dem hvordan. Ares, den mest krigerske av gudene, ble først lenket i himmelen av Hephaistos. Da Mars kom til møtet, falt sammen med Venus i snaren slik at han ikke kunne frigjøre seg.


Da Sol [solen Helios] meldte dette til Vulcanus, så han dem ligge der nakne, og tilkalte alle gudene som så.


Som et resultat skremte skammen Mars slik at han ikke gjorde dette. På grunn av dette er deres etterkommere tydelig merket som skjebnesvangre.


Til Sols [Helios'] avkom var imidlertid Venus [Aphrodite], på grunn av hans avsløring, alltid fiendtlig. Ovid, Metamorfoser 4. Melville romerske epos C1st B. til C1st A. Sjokkert over synet fortalte han gudinnens ektemann, Junonigena [Hephaistos], hvordan han ble hanret hvor. Så falt Volcanus' [Hephaistos'] hjerte, og fra hans behendige smed falt også verket han holdt. Med en gang smidde han et nett, et nett av tynneste lenker av bronse, for fint for øyet å se, en triumf som ikke ble overgått av de fineste silketråder eller av nettet edderkoppens hender under sperrenes bjelke.


Han formet den til å reagere på den minste berøring eller minste bevegelse; deretter med subtil dyktighet arrangert det rundt sengen. Så da hans kone la seg ned sammen med hennes venninne, sikret ektemannens mesh, så smart konstruert, dem begge fanget mens de omfavnet. Lemnius [Hephaistos] kastet like ved elfenbensdørene og innledet gudene.


De to lå der og snerret i sin skam. Gudene var ikke misfornøyde; en av dem ba om skam slik. De lo og lo; den gledelige episoden var lenge den beste historien som gikk rundt i himmelen. Virgil, Georgics 4. Fairclough Roman bucolic C1st B. Cicero, De Natura Deorum 2.


Rackham romersk retoriker C1st B. Statius, Silvae 1. Mozley romersk poesi C1st A. Trøtt legger hun seg på putene sine, der en gang de lemniske lenkene [av Hephaistos] krøp over sengen og holdt den fast, og lærte dens skyldige hemmelighet.


Seneca, Phaedra ff trans. Miller romersk tragedie C1st A. Pasiphae, Phaedra] lenkene som bandt henne til hennes elskede Mars [Ares], og laster hele rasen til Phoebus [Helios] med usigelig skam [i.


ved å påføre dem unaturlige seksuelle lyster]. Nonnus, Dionysiaca 3. Rose gresk epos C5th A. Moixagria trans.


ordet forekommer i Homer, Odyssey 8. Helios: "[N. Følgende er en rasjonalisering av myten av en sen klassisk forfatter:] Helios: Etter døden til Hephaistos [Ptah], kongen av Egypt, overtok hans sønn Helios [Ra] styret.


Helios opprettholdt da farens lover og fordømte kona da han oppdaget at hun hadde blitt utsvevende. Homers historie om utroskapen til Afrodite ser ut til å ha endt med hennes skilsmisse fra Hephaistos. Faktisk, i den trojanske krigens tid, beskriver Homer gudinnen som konsorten til Ares, og navngir Hephaistos 'brud som Aglaia. Andre forfattere er mer eksplisitte i å beskrive oppsigelsen av ekteskapet. Homer ser ut til å antyde at paret ble skilt etterpå.


I Iliaden er Aglaia Hephaistos kone, og Afrodite går fritt sammen med Ares. Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 3. Aldrich, gresk mytograf C2nd A. Men han, desertert av Afrodite, lot seg bli opphisset av Athene, og begynte å jage henne mens hun løp fra ham.


Nonnus, Dionysiaca 5. For han hadde allerede, selv om han var uvillig, avvist sin tidligere brud Afrodite, da han spionerte hennes opprør med Ares. En datter ved navn Harmonia ble født fra Afrodites utroskapsforhold med Ares. Hephaistos forbannet jenta og hennes etterkommere ved å gi henne et forbannet halskjede som bryllupsgave. Statius, Thebaid 2. Mozley Roman-epos C1st A. Dette hadde han laget til sin Kyprian-brud, en gave for hans første glimt av Archer Eros Love [født av Afrodite, kona til Hephaistos, men far av hennes elsker Ares].


For den tunge kne-brudgommen forventet alltid at Kythereia skulle føde ham en hinkende sønn, med bildet av sin far i føttene. Men hans skjønt tok feil; og da han så en helfotsønn [Eros] strålende med vinger som Maias sønn Hermes, laget han dette praktfulle halskjedet. Afrodite ble vanligvis avbildet som konsorten til Ares.


I kunst blir hun ofte sammenkoblet med ham i scener som spenner fra bryllupet til Peleus og Thetis, Gigantomachia, den trojanske krigen og gudene som fester på Olympos.

No comments:

Post a Comment